Har DU skolebarn hjemme?
-Som nærmest sleper seg langs gulvet og har utsatt leksene til siste liten fordi han/hun ikke vet hvordan leksene skal gjøres? -Som «bare skal», og forsvinner ut av syne som ål i vann?
Er rullegardinen nede er det ikke lett å finne sine kreative sider. Stress erstatter det løsningsorienterte. Sånn er det for oss voksne også.
Egentlig er det ikke så vanskelig i seg selv å løse oppgavene, bare man greier å håndtere den mentale floken som oppstår med stress.
Hvis læreren har sagt at det er dårlig tid, og man MÅ bli ferdig innen fredag så setter det igang stress hos barna. Og barna sammenlikner seg jo helt naturlig med andre, som kanskje har sagt at «jeg er ferdig», «jeg ble ferdig sist helg»!
Det er ikke noe rart at frustrasjon og stress preger barna i en slik situasjon. Man mister fokus fra «å gjøre» til at det blir mer av nedtrekte rullegardiner og utsettelser.
Har du opplevd noe lignende som foreldre? Eller som lærer?
Som foreldre og (heldigvis) utdannet pedagog har jeg kunnet hjelpe mitt barn i slike situasjoner.
Jeg har hjulpet med å endre fokus, samt strukturert oppgavene til mindre krevende mål. Og det som skjer er at stress går over til mestring ved at hvert delmål løses.
🐘For ingen kan spise en hel elefant om gangen. Men bit for bit går det fint🤗 -små og litt større biter.
Jeg håper at du som leser dette virkelig får til å hjelpe ditt barn.
Eller kanskje er du lærer og trenger hjelp til å finne ditt fokus slik at dine elever ikke havner alt for ofte i en slik situasjon?
Jeg vet skolen og lærerne har mange fine verktøy som skal hjelpe godt i slike situasjoner.
Men jeg vet også at tid til hvert barn er en godt begrenset ressurs i skolen.
Det finnes teknikker og metoder som ved riktig bruk gjør at man endrer fokus fra «elefanten» og stress, over til «biter» og fokus. Verktøyene man har tilegnet seg og blitt kjent med, som feks på kurs, vil fungere når man har riktig fokus på «hvordan».
En tur med hunden løser mange «floker». Men ikke alltid, og bare hvis du har en hund selvfølgelig.
Veiledning for å lære seg riktig teknikk funker. Både foresatte og lærere trenger det. En ufaglært lærer har god nytte av veiledning. Men likeså en erfaren lærer som kanskje ønsker å reflektere over egne erfaringer.
-Og jeg har tid hvis ikke din leder eller kollega i skolen har tid🏃♀️➡️💨Jeg har verktøy som kan hjelpe deg som foreldre eller deg som er lærer.
Ønsker du veiledning, ta gjerne kontakt!
Kontakt for samtale