Relasjon og kommunikasjon- ikke la dette gå under radaren.
Noen tanker om relasjon og kommunikasjon.
Artikkelen gir i stor grad et teoretisk bilde med bakgrunn i forskning, men også ispedd egen erfaring fra jobb som lærer og trener.
Motivasjonen til å skrive dette er å dele viktig kompetanse som kan komme elever, idrettsutøvere, foresatte og andre som har "med andre mennesker i hverdagen å gjøre" til nytte.
De unges mentale helse er ikke så robust som vi voksne mener den bør være. Hvorfor?
Ett godt tiltak å starte med er hvordan vi kan håndtere andre. I møte med ethvert menneske er det å være nysgjerrig et godt utgangspunkt. Og si alltid HEI! Og still spørsmål som krever et annet svar enn: ja, nei og bra.
"Når sist var du på trening?"
"Når sist hadde dere kake i jobblunsjen?"
"Når sist spiste dere en god middag hjemme?
Disse spørsmålene krever ikke lange svaret, men de setter igang en tankevirksomhet om å lete etter noe som er positivt.
Om du spør: "Er det bra?" Er du heldig om du får mer enn ja til svar. Og det gir ikke noen pekepinn på annet enn "ingenting"...
Relasjon og kommunikasjon er virkelig en kraftfull mental ressurs, som kan ha dyptgripende innvirkning på både personlig utvikling og mellommenneskelige forbindelser.
Selv om kommunikasjon ofte skjer gjennom ord, er det de tause båndene mellom mennesker – de ikke-verbale signalene, empatien og gjensidig forståelse – som utgjør den dypeste forbindelsen.
Effektene av relasjon og kommunikasjon på alle sosiale arenaer:
Styrking av relasjoner : Gjennom effektiv kommunikasjon kan vi bygge dypere tillit og forståelse. Enten det er i personlige eller profesjonelle forhold, gjør en åpen og empatisk kommunikasjonsstil at vi kan løse konflikter raskere, bygge sterkere bånd og samarbeide mer effektivt.
Psykologisk trygghet : En sterk relasjon skaper en følelse av trygghet og tilhørighet, noe som er avgjørende for god mental helse. Når vi føler oss trygge i våre relasjoner, kan vi uttrykke oss fritt uten frykt for å bli dømt eller misforstått.
Selvbevissthet : Gjennom samhandling med andre speiler vi våre egne tanker og følelser, noe som kan hjelpe oss til å bli mer selvbevisste. Relasjoner fungerer ofte som et speil som gir innsikt i våre egne behov, verdier og adferdsmønstre.
Empati og emosjonell intelligens : Når vi lytter og virkelig prøver å forstå andres perspektiv, utvikler vi vår empati og emosjonelle intelligens. Dette styrker vår evne til å håndtere våre egne følelser og å navigere komplekse sosiale situasjoner.
Reduksjon av stress : En støttende relasjon kan fungere som en buffer mot stress. Når vi har noen vi kan dele våre tanker og følelser med, kan det bidra til å gjøre følelsesmessige forhold og øke vår mentale motstandskraft.
Ikke-verbal kommunikasjon : Ofte er det ikke ordene som blir sagt, men heller kroppsspråk, tonefall og ansiktsuttrykk som formidler de dypeste følelsene. Dette kan styrke båndene mellom mennesker på en subtil, men svært meningsfull måte.
Selv om det kan virke stille, har denne typen relasjoner og kommunikasjon en enorm kraft. Det er en ressurs som gir oss styrke, selv om den ofte går under radaren.
Som trener kan du bruke relasjon og kommunikasjon strategisk for å maksimere både din egen effekt og utøvernes prestasjoner. Det handler om å skape tillit, styrke motivasjon og utvikle en kultur for kontinuerlig forbedring. Her er noen konkrete måter du kan integrere dette i din trenerrolle (lærerrolle):
Bygg sterke relasjoner
- Skap individuelle forbindelser : Sett av tid til å lære hver utøver å kjenne, ikke bare i sportslige sammenhenger, men også personlig. Forstå deres styrker, svakheter, mål, og hva som motiverer dem. Dette vil gi deg innsikt i hvordan du best kan støtte dem.
- Vis genuin interesse : Vær tilstede både mentalt og fysisk når du snakker med utøverne dine. Når de føler at du virkelig bryr deg om dem som individer, vil de være mer åpne for veiledning og lettere motta tilbakemelding.
Kommunikasjon basert på klarhet og empati
- Vær tydelig og konsis : Kommuniser klare forventninger, mål, og tilbakemeldinger. Utøvere trenger å vite hva som kreves for å forbedre seg. Unngå uttrykk og vær spesielt med din tilbakemelding – det kan være tekniske råd eller justeringer som direkte kan føre til forbedring.
- Lytt aktivt : Å lytte er like viktig som å snakke. Ta deg tid til dette. Når utøvere føler seg hørt, bygger det tillit. Prøv å forstå hva de sier, ikke bare på overflaten, men også hva de kanskje føler eller tenker bak ordene.
Gi meningsfull tilbakemelding
- Kombiner positiv og konstruktiv kritikk : Når du gir tilbakemelding, start med det positive. Dette bygger motivasjon. Deretter kan du gi konstruktive råd om hva som kan forbedres. For eksempel: "Jeg ser at du har forbedret hastigheten på sprintene dine. Nå kan vi jobbe med å få til en raskere start."
- Bruk tilbakemelding til å lære : Hjelp utøverne til å forstå at tilbakemelding ikke er kritikk, men en vei til læring og vekst. Dette reduserer forsvarsposisjoner og åpne for en læringsmentalitet.
Fremme psykologisk trygghet
- Tillat feil som en del av læringen : Sørg for at utøverne vet at det er lov å feile, og at feil er en del av forbedringsprosessen. Dette skaper et miljø hvor de tør å ta sjanser og prøve nye teknikker uten å være redde for konsekvenser.
- Oppmuntre til åpen kommunikasjon : Vær en leder som utøveren føler at de kan komme til med problemer, enten det gjelder trening eller personlige utfordringer. Et trygt miljø fremmer mentalt velvære og ytelse.
Bruk kroppsspråk og ikke-verbal kommunikasjon
- Vis engasjement med kroppsspråk : Ditt kroppsspråk sender sterke signaler. Sørg for at du er bevisst på å vise støtte og engasjement gjennom smil, nikking og åpne håndbevegelser når du snakker med utøverne.
- Observer deres ikke-verbale signaler : Her kan du lære mye om utøveren! Utøvere kommuniserer mye gjennom kroppsspråk, spesielt når de er slitne, stresset eller frustrerte. Vær oppmerksom på dette, kan du tilpasse veiledningen din og støtte dem der de er, både fysisk og mentalt.
Tilpass kommunikasjonen til hver enkelt utøver
- Vær fleksibel : Ikke alle utøvere responderer på samme type kommunikasjon. Noen trenger klare og direkte instrukser, mens andre foretrekker mer oppmuntring og motivasjon. Kjenn dine utøvere og tilpass stilen din etter hva som motiverer og engasjerer dem best.
- Gi rom for egenrefleksjon : Spør utøverne hva de selv synes om sine prestasjoner før du gir tilbakemelding. Dette hjelper dem til å utvikle selvinnsikt og ta mer eierskap over egen utvikling.
Motiver gjennom målsetting
- Samarbeid om mål : Hjelp utøverne med å sette konkrete, oppnåelige mål. Når de er involvert i denne prosessen, vil de føle eierskap til målene og være mer motiverte til å jobbe mot dem.
- Feir små seire : Uansett hvor små fremskritt utøverne gjør, anerkjenn dem. Dette bygger selvtillit og motivasjon for å fortsette å jobbe hardt.
Skap et team-miljø
- Fremme samarbeid og støtte : Oppmuntre til lagånd hvor utøverne støtter hverandre. Dette kan gjøre hele teamet mer robust og motivert til å prestere sammen.
- Kultur for åpenhet og respekt : Arbeid med å skape et miljø der kommunikasjonen er åpen og respektfull. Konflikt bør tas opp tidlig og løses gjennom åpen dialog.
Utvikle emosjonell intelligens
- Håndtere stress og følelser : Lær å identifisere når utøvere sliter med stress eller prestasjonsangst, og tilby verktøy som mental trening eller mindfulness for å håndtere disse følelsene. Gjennomfør uansett en samtale!
- Skap en støttende mental atmosfære : Sørg for at det mentale fokuset er en like viktig del av treningen som det fysiske. En god mental tilstand kan være avgjørende for suksess, spesielt i konkurransesituasjoner.
Bruk refleksjon og justering
- Reflekter over egen kommunikasjon : Ta deg tid til å vurdere hvordan din kommunikasjon fungerer. Vær om tilbakemelding fra utøverne om hvordan de opplever dine instruksjoner og tilbakemeldinger. Dette gir deg mulighet til å forbedre deg som trener.
- Juster kursen : Ikke vær redd for å justere treningsstrategier og kommunikasjonsstiler etter behov. Hvert team og hver utøver er unik, så kontinuerlig tilpasning er nøkkelen til suksess.
Ved å bruke relasjon og kommunikasjon bevisst i treningsarbeidet, kan du som trener skape et miljø der utøverne både utvikle seg personlig og når sitt fulle potensial som idrettsutøvere. Dette gir ikke bare bedre resultater, men også sterkere, mer motiverte og mentalt robuste utøvere.
Hilde Opberget