Prestasjonspress

DEN GODE SAMTALEN

 

Mange opplever at forventningene på jobb, i familien, på skolen, i idretten og i andre sosiale sammenhenger stadig vokser. Mange opplever å føle seg presset til å prestere. Sin egen motivasjon og glede forsvinner i tanker om at man ikke greier å styre eller kontrollere følelsene og man opplever press for å måtte prestere. Man overveldes av fokus på hva som kan gå galt, og unngår etter hvert situasjoner som vekker stress og press.


Ungdom opplever økt prestasjonspress

Ungdoms deltakelse på flere arenaer, og påvirkning fra sosiale medier, gjør at de utsettes for stadig økende prestasjonspress. Noen ungdommer opplever at skole og idrett er et fristed fra sine foreldre, mens andre opplever det som sterkt press for å prestere. 

Ofte forsvinner mye av oppmerksomheten man gir til barna etter hvert som de blir eldre. I barnehagen møter man andre barn og foreldre og man blir møtte med korte samtaler av personalet, hyppige foreldremøter og treffes på  andre møteplasser. Disse viktige møteplassene og hyppigheten avtar, jo eldre barna blir. Samtidig blir ikke barna og ungdommen mindre sårbare. Det renger like mye voksenkontakt som da de var små, men i andre former og mer av andre voksne. Når ungdommen ikke blir sett nok, er det lett for dem å finne oppmerksomheten i andre former. 

Det er her vi voksne fortsatt skal være tålmodige og vise at vi bryr oss. Det er vanskelig som foreldre å være nok tilstede, men som fagpersoner er det nødvendig. Å skape relasjoner er et evigvarende arbeid, det er som trening. 


*** 


Den gode samtalen 

"Den gode samtalen" kan bygge en gjensidig relasjon og nødvendig tillit.  

Teamarbeid = Kommunikasjon + Motivasjon. Et godt og vellykket team består av mennesker som spiller hverandre gode, som er modige og som er nysgjerrige på hverandre. De fleste retter fokus mot det som er feil og ikke blir utført på rette måten. Når vi skal bygge et trygt klima, er det heller viktig å ha fokus på utvikling og oppgaver for å lykkes. En god samtale- som får frem hverandres potensiale inneholder: respekt, åpenhet, aktiv lytting, ærlighet og meningsfrihet. Når man skal bruke hva og i hvilken grad er situasjons og personavhengig. Gjentatt fokus på det som er utviklende og positivt rundt en prestasjon og oppgave bidrar til at den enkelte etter hvert gleder seg til å utføre oppgaven som i utgangspunktet føltes og opplevdes som et ytre påført press for å gjennomføre. 

I dialogen utvikles et gjensidig forhold som det er viktig at begge parter opplever som meningsfylt. Når den er det, har relasjonen en støttende effekt som i de aller fleste tilfeller styrker individet og bygger dens robusthet mot prestasjonspress. Fokus rettes da mot å glede seg til å prestere, uten at man føler unødvendig stress og angst.


Relasjoner bygges på vilje og kjærlighet, og systematisk jobbing over tid utvikler og styrker den gjensidige forpliktelsen det er å skape en relasjon. Det at den er gjensidig betyr ikke at man skal jobbe likestilt til enhver tid, men det betyr at begge parter må investere i relasjonen for at den skal utvikle seg. I en relasjon hvor man har som mål at et eller flere skal prestere og utvikle seg vil kreve at man tåler hverandre. I prestasjonssammenheng er fokus på faktorer som følelser og nærhet, tanker, atferd, felles oppfatning av den etablerte relasjonen er vesentlige i det systematiske relasjonsarbeidet. 

***

Vi dykker ned i temaene om hvordan du som voksenperson, enten du er foreldre, lærer, korpsdirigent eller trener kan bygge tillit og gode relasjoner som styrker motivasjonen og gleden over å prestere – uten at noen bukker under for presset. 



Velkommen til å ta kontakt, eller bestille foredraget i skjemaet nedenfor!